15 lipca 2015

Dysk SSD - zakup Samsunga Evo 850

Dawno nie pisałem. Ostatnio kupiłem sobie dysk SSD (dysk półprzewodnikowy). Jestem zaskoczony tym jak mój prawie trzyletni laptop przyspieszył. Wybór padł na dysk ssd Samsung EVO 850. Jest to ulepszona wersja starszego brata 840. Myślałem również nad plextorem, ale wbrałem nowszą konstrukcje. Cena w sklepie nie była wygórowana, jednak znacząco przewyższała zwykłe dyski SSD. Za taką kwotę dostałbym zapewne dwa zwykłe dyski HDD po 1TB każdy.

samsung evo 850
Dysk SSD Samsung EVO 850

Najbardziej mi się podoba to, że takie aplikacje jak Photoshop, Visual Studio, Sony Vegas i przeglądarka WWW uruchamiają się. Poprzedni system operacyjny (Windows 8.1) uruchamiał się kilka minut wraz ze wszystkimi aplikacjami. Jak jest teraz? 20 sekund uruchamia się system i od razu mogę uruchamiać kolejne aplikacje bez opóźnienia. Dla mnie był to szok. Na początku wahałem się czy dodać więcej pamięci RAM czy może kupić SSD. Nie żałuje, oj nie żałuje. Szczególnie jestem teraz zadowolony z tego, że uruchamiam komputer bez żadnych hibernacji i uśpienia i momentalnie mogę uruchomić sobie Operę i popracować z nią. Teraz tylko muszę się zabrać za szyfrowanie dysku ssd bo akurat ten model ma wsparcie sprzętowe AES 256 bitowy. Z tego co wiem, z tego typu szyfrowaniem wydajność dysku wcale nie spada znacząco tak jak to ma miejsce w zwykłych HDD szyfrowanych za pomocą TrueCrypta czy BitLockera. Postanowiłem zrobić krótkie podsumowanie moich obserwacji o tym dysku.

Zalety dysku SSD

  • kopiowanie trwa sekundy,
  • szybkość uruchamiania aplikacji wzrosła diametralnie,
  • dysk ma sprzętowe szyfrowanie danych AES (nie testowałem),
  • działa szybko jak MacBook,
  • bateria zyskała 40-60 minut dodatkowej pracy,
  • trochę mniejsza waga dysku.

Minusy dysku półprzewodnikowego SSD

  • cena w stosunku do pojemności,
  • żywotność w teorii.
Podsumowując jeśli masz troszkę kasy i chcesz zrozumieć co to formuła pierwsza wśród komputerów to warto. Użytkowanie komputera staje się przyjemnością.
PS: Mój komputer to dosyć wydajna konstrukcja, która była ograniczona głównie właśnie dyskiem wedle indeksu Windowsa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz